Materiale

Principalele materiale folosite in producerea anvelopelor sunt numeroase. Cauciucul natural, cauciucul sintetic, negrul de fum, antioxidanti, pigmenti, bioxid de siliciu si alti aditivi.

Numarul acestor compusi poate ajunge la peste 200. Ponderea componentelor din cauciuc in greutatea totala a pneurilor auto este in jur de 80%. Aproximativ jumatate din cauciucul folosit este cauciuc natural obtinut din arbori de cauciuc. Acesti arbori sunt cultivati in tari tropicale ca Malaezia sau Indonezia. Substantele de sinteza provin in general de la producatori europeni. Cel mai important dintre acesti compusi este negrul de fum, responsabil pentru culoarea neagra a anvelopelor.

cum se fabrica o anvelopa

Procesul de fabricatie

Primul pas consta in combinarea acestor materii prime cu ajutorul unui malaxor special si transformarea lor intr-o pasta omogena.

Temperatura necesara procesului este de aproximativ 120 °C.

Pentru conformitatea amestecului intregul proces de productie este computerizat.

Cauciucul rezultat este racit si taiat în benzi care vor forma structura de baza a pneurilor propriu-zise.

Materialele compuse sunt trimise apoi spre a fi formate in flancuri (pereti laterali), benzi de rulare si alte componente ale anvelopei.

Consistenta cauciucului variaza in functie de modelul suprafetei de rulare si tipul de utilizare pentru care anvelopa este destinata.

Cu alte cuvinte, cauciucul folosit la fabricarea unor pneuri pentru vara este diferit de cel prezent intr-o anvelopa de iarna. De asemenea, componentele aflate in parti diferite ale anvelopei prezinta la randul lor diferente in ce priveste consistenta cauciucului din care sunt facute. Primul amestec care intra in masina de productie este cauciucul interior. Acesta va avea forma unui tub interior suplinind functiile camerei la anvelopele clasice. Urmeaza carcasa si breakerele, fabricate din otel si poliester si indispensabile pentru rezistenta si flexibilitatea anvelopei. Etanseitatea imbinarii dintre janta si anvelopa este asigurata de taloane, doua inele din sarma de otel invelite in bronz. Majoritatea elementelor care intra in alcatuirea pneurilor pot fi considerate diferite tipuri de ranforsare. O parte dintre ele sunt acoperite cu cauciuc. Toate aceste elemente textile, centurile de otel, taloanele, pliul, banda de rulare si alte componente sunt apoi introduse intr-un utilaj de fabricare a anvelopelor.

Astfel obtinem o anvelopa neprelucata termic, apropiata de specificatiile produsului final si numita de regula „anvelopa verde”.

Vulcanizarea (prelucrarea termica a anvelopei „verzi”) este ultimul pas din procesul de fabricatie.

Presa de vulcanizare da forma definitiva a pneurilor si modelul benzii de rulare. Operatiunea are loc la o temperatura de peste 150 °C pentru o perioada de aproximativ 15 minute, in cazul anvelopelor pentru autoturisme.

Controlul calitatii

Dupa incheierea procesul de fabricatie, fiecare anvelopa este verificata atent atat vizual cat si cu ajutorul unor echipamente speciale.
Nu este tolerat nici un defect, cea mai mica imperfectiune ducand la respingerea anvelopei.
Iar inspectia nu se opreste la suprafata. Anvelopele sunt selectate la intamplare si testate cu ajutorul unor echipamente care folosesc inductia magnetica sau raze X. Scopul este de a cauta imperfectiuni sau defecte de profunzime.
Suplimentar, inspectori calificati aleg la intamplare cauciucuri si le analizeaza in detaliu pentru a se asigura ca nu exista nici un defect.
Iar testele facute pe bancul de proba sau pe sosea completeaza eforturile producatorilor de anvelope de calitate de a ne oferi un produs care satisface toate exigentele în materie de rulare si siguranta.

Viitorul

Evolutiile constante inregistrate in design-ul tehnologic si in studiul chimiei cauciucului au făcut deja posibila aparitia unor cauciucuri ce furnizeaza un consum mai redus de combustibil si performante imbunatatite in conditii meteorologice extreme. Suprafetele de rulare, a caror proiectare/testare se face complet computerizat , prezinta acum benzi asimetrice unice pentru tractiune imbunatatita si rulare in siguranta pe drumuri ude sau acoperite de zapada. De asemenea, proiectantii si inginerii testeaza experimental anvelopa non-pneumatica ce nu poate ramane in pana deoarece nu contine aer sub presiune.